måndag 24 februari 2014

nattvardservis

Jag har haft förmånen att göra tre nattvardserviser till olika kyrkor här i Umeå.

Kyrkans hus i Yttersjö                                                   foto: Peter Lindegren

Den första gjorde jag redan 2006 till Kyrkans hus i Yttersjö. Tack vare den har jag det senaste året gjort två till snabbt inpå varandra.

Ålidhems kyrkan                   foto: Daniel Örnberg

En till Ålidhemskyrkan och en till Holmsunds församling.

Holmsundsförsamling

Jag vill gärna göra varje servis unik och har oftast en djupgående dialog med beställaren om hur den färdiga servisen ska se ut. Ändå kan man ju se att de två senaste har samma formspråk även om färgerna är olika.
Dialogen i inledningsprocessen leder till utmaningar och att utmana sig själv är att utvecklas. Och utveckling är nödvändigt i det jag håller på med. Ingen utveckling-ingen kreativitet. Det är därför det är så roligt att få sådana här beställningar. Jag tvingas att tänka vidare utanför det kända, bekväma.

För övrigt vill jag bara påminna om min jubileumstävling som pågår. Glöm inte att kommentera för att delta! Dragning på torsdag.

3 kommentarer:

  1. Även om tävlingstiden har gått ut så bara måste jag få berätta att dina nattvardsserviser är något av det finaste jag sett. Både vad gäller form och glasyr. Jätte-, jättesnyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för det! Jag uppskattar alltid kommentarer även utanför tävlingar.

      Radera
    2. Instämmer verkligen! Fantastiskt fina!

      Radera