måndag 10 februari 2014

film



Woho! Jag har hittat ett sätt att stoppa in filmerna jag hittar direkt i inlägget. Här är en film jag hittat på Ceramic arts daily som visar hur man drejar en burk som en sluten form. Samma teknik som jag använder när jag drejar mina små pilleraskar. Tack och lov hittar jag nya knep i i stort sett varje drejfilm jag ser. Jag är långt ifrån fullärd, det finns alltid massor mer att lära sig, jag kan hålla på hela livet och hitt mer och mer. Underbart! Nu ska jag till verkstan och öva på att sluta formen.

4 kommentarer:

  1. Whoho! säger jag också. Underbar film.
    Har alltid undrat över hur man gör burkar....nu vet jag.
    Blir till öva mycket framöver.
    Lycka till med ditt övande ;-)
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Det där kallar jag klädnypsmetoden. Läste om en sånt tips på Keramik iFokus för ett tag sedan. Nu har jag provat med två burkar. Jag tycker att det var en del mekande med att få locket att gå på. Men när det väl lyckades så blev det så snyggt och välpassande. Ska kanske kolla på filmen en gång till. Tack för en bra blogg Eva-Karin. Du gör verkligen vacker keramik. Gillar allt du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också lite besviken första gången jag provade av just den anledningen att det var så pyssligt att få på locket. Men som du säger så blir resultatet fantastisk bra passform på locket när man väl kommit på snittsen.
      Tack för dina fina kommentarer.

      Radera