onsdag 17 juli 2013

mall

När man ska bygga och inte dreja en kruka/mugg som lutar utåt behöver man ha en mall som ser lite ut som en solfjäder. Det är inte helt lätt att räkna ut hur solfjärdern ska se ut på frihand så jag har ett sätt som fungerar rätt bra. Så här gör jag:


Jag börjar med att göra en strut i papper som har den lutning och diameter som jag vill att min kruka ska ha. Vill man ha en stor diameter så kan man lämna struten öppen i änden.

Nu plattar jag till struten...

och viker den på mitten. Bottens diameter bestämmer jag genom att klippa där struten är lagom vid och bestämmer sedan höjden och klipper där.


Nu viker jag struten så många gånger det går och lägger hela tiden kant i kant.


När den är så smal att det inte går att vika mer klipper jag uppe och nere så att kanterna blir jämna.

När  struten vecklas ut ser den ut som en liten solfjäder men den är ju dubbel.


Klipper upp i ena änden och ansa ev kanten till en snygg rundning.


Och voila! här är mallen.

Och gör man en mall måste man göra en kruka och så här blev den första av tre som jag gjorde efter den här mallen. Det gick av bara farten.









2 kommentarer:

  1. Nämen, gud så fin krukan blev, och fatet, jätte häftigt i hopa. Egna mallar har jag inte jobbat efter....kanske något att börja med.
    Det är kul och få inspiration och roliga tips. Här på din blogg hittar man mycket kul.
    Tusen tack för att du delar med dig av din kunskap.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du. Jag har så roligt under tiden. Det här resulterade i tre krukor till innan jag var klar!

      Radera