måndag 24 mars 2014

underglasyr

För ett år sedan ungefär hade jag en serie om olika sätt att dekorera leran. Bland annat en post som handlade om underglasyrfärger som du hittar här. Underglasyr färger gå ju att köpa färdiga och finns i olika utföranden. De finns de som är transparenta som akvarell och de som är mer opaka som tempera. De kommer i kakor eller i flytande form. Man kan även göra kritor av dem. Det gemensamma är att man använder dem att måla på leran under glasyren. Antingen på läderhård lera, torr lera eller på skröjat gods. Är fantastiska att jobba med om man vill dekorera en mindre del av sina krukor eller jobba med mönster. Jag har haft elever som gör fantastiska målningar på sina fat t.ex.

Hur som helst så kostar det en hel del att köpa i färdiga. En lite burk, som visserligen är rätt så dryg, kostar runt hundringen beroende på vilken färg det är. Så att göra egen kan löna sig om man använder mycket och vill ha många färger att välja mellan. Och det är ju så lätt att göra själv. Receptet delade Lena Rönnebo frikostigt med sig på Keramiksymposiet i Leksand förra året. 

Ingredienserna i underglasyrfärgen är färgkropp, (som ni ser har jag köpt mina hos Maria på Lermakeriet. Hon har ett stort sortiment av färgkroppar och en otroligt fin service.) den här gången tog jag svart,


kaolin och glycerin (även den till syns köpt på Lermakeriet!)



Ta en del färgkropp och en del kaolin (på ett ungefär) 


och tillsätt sedan glycerin tills du får en lagom målningsbar konsistens. Inte svårare än så! 


Jag brukar använda mig av en liten mortel när jag blandar men jag vet andra som "river" färgen med en palettkniv på en skiva får att finfördela färgen och göra den smidig. Hur man gör det är en smaksak men det är bra att riva färgen på något sätt.


Nu är det bara att måla på. Jag sparar mina färger i små burkar så jag inte behöver göra ny färg varje gång jag vill använda dem. Om färgen behöver tunnas ut går det bra med vatten eller glycerin.

4 kommentarer:

  1. Blev så glad när jag av en händelse hamnade på din sida. Ett tips jag verkligen behövde just nu. Har påbörjat arbetet med att bygga upp en egen keramikverkstad efter att gått kurs på studieförbund. Så bortskämd man har varit med att ha mycket serverat. Nu inser man hur mycket man har att lära. Tack för att du delar med dig av din kunskap.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Det här var inspirerande. Ska börja göra själv, omgående. Ett av mina barnbarn har använt blålera (istället för stengods) som blivit röd efter skröj. Undrar om man kan använda receptet ovan även för lergods, eller behöver jag byta kaolin mot något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Roligt att du hittat hit och blev inspirerad. Om du målar på skröjat borde du kunna använda samma recept men testa först. Jag har inte så stor erfarenhet av lergods och underglasyrfärger och vill gärna höra hur det går.

      Radera
  3. Fungerar det på stengods också?
    Jättebra tips!

    SvaraRadera