onsdag 12 mars 2014

heureka

Jag måste bara dela med mig av min senaste upptäckt. Det är inget jag har hittat på själv och jag vet tyvärr inte vart den ursprungliga källan finns (någonstans på nätet!?) men den utlösande faktorn var ett samtal i verkstan med en kollega under arbetets gång. Flera av er som läser har säkert både hört det förut och provat detta men för mig är det alldeles nytt och fullständigt revolutionerande. Vad är det då? Jo, jag säger bara disktrasa. Mitt nya redskap vid beskickning. Jag kommer ständigt att ha en disktrasa i beredskap i fortsättningen. Jag ska förklara närmare.


Jag har (äntligen ska jag säga) kommit igång med att dreja efter en lång period av mest skulpterande. Gårdagens arbetsuppgift var bland annat att beskicka och jag drog mig lite inför uppgiften måste jag erkänna. Jag brukar vanligtvis blöta skivan lite och på så sätt fästa muggen eller vad det nu är jag ska beskicka innan jag börjar. Nu, efter samtalet med kollegan Eva om hur vi någonstans läst att drejplattor (dvs lösa skivor som fästs på drejskivan för att lättare kunna lyfta bort det drejade) ska kunna fästas enkelt med en disktrasa (vilket vi hade svårt att tro på), så började vi spekulera i huruvida man kunde använda sig av tekniken vid beskickning i stället. Vi kunde också påminna oss om att vi nog hade läst något sådant någonstans. Det borde ju rimligtvis hjälpa till för att hålla kanten snygg om inte annat. Jag är ju inte sen på att prova nya tekniker så igår när jag skulle beskicka testade jag på mina skålar. Snart började lovorden spruta ur min mun. SÅ smidigt och SÅ himla lätt. Och snabbt gick det. 
Så här gjorde jag.



Jag fuktade disktrasan och la den bara mitt på drejskivan...


Sedan placerade jag helt enkelt skålen på trasan, centrerade den som jag brukar och började beskicka. Svårare än så var det inte. Med ett litet lätt tryck mitt på skålen under beskickningen så sitter den där den ska utan att fästas med lera eller på annat sätt.


Disktrasor är i en viss storlek och jag hade drejat några skålar som var lite för stora för att passa på trasan och jag var inte helt säker på om det skulle fungera ändå. Men det var inget problem. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska göra om jag har ännu större saker som verkligen inte får plats alls på en normalstor disktrasa...


Jag säger då det, den enklaste sak kan betyda så mycket och göra stor skillnad. 

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Tack för det tipset! Jag blir alldeles lycklig, för det kan vara så himla drygt med dessa lerklumpar hit och dit. Tack! =)

    SvaraRadera
  2. Ja, och att sätta fast på drejskivan med vatten kan ibland göra så att det blir svårt att ta bort föremålet och vips så har man en deformerad mugg/skål. Disktrasor är bäst! Och visst är det härligt att hur mycket man än kan så finns det alltid något att lära sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, kanterna blir aldrig riktig som de ska när man fäster med vatten.
      Och det är ju det som är charmen med leran, det tar aldrig slut! Nytt, nytt hela tiden.

      Radera
  3. Superbra tips...andvänder annars en blöt disktrasa och ställa glaserade föremål på, blir lättare och torka av.

    SvaraRadera