fredag 29 maj 2020

återvinna lera

En del tar vara på all spillera som blir när man jobbar med leran, andra gör det inte. De finns de som tycker att jobbet med att återvinna tar för mycket tid och därför kostar för mycket. Där är inte jag.
Jag återvinner allt jag bara kan, minsta lilla slatt.  Dels för att leran kostar, men också för att jag vill ta vara på det resurser vi har.


Mitt återvinningssystem är väldigt enkelt och går ut på att jag har olika hinkar för de olika leror jag drejar i. Leran torkar aldrig mellan varven vilket gör det väldigt effektivt tycker jag.






Hinkarna jag använder rymmer 5 l och jag använder dem när jag drejar som slickerhinkar och lägger ner allt spill i dem. Misslyckade alster, boss efter beskickning, ja all lera som inte blir något att spara.



Jag använder dem också som vattenhinkar när jag drar ett hänkle och slänger i bitar som blir över och innehållet som slicker när jag fäster hänklet på kannan.



När hinken är full lägger jag upp det blöta innehållet på gipsskiva och låter torka innan jag knådar upp det igen och använder till nya projekt.






Ofta kan cykeln se ut så här:
Jag kommer till verkstan och ska börja jobba. Hinken är full sedan förra gången så jag börjar med att hälla bort ytvattnet och lägga innehållet på gipsskivan. Tar sedan ny lera eller återvunnen lera sedan förut och jobbar med. På eftermiddagen innan jag går hem kan jag oftast knåda ihop leran på gipsskivan och lägga in i plast. Nästa dag beskickar jag det jag drejat dagen innan och fyller hinken med boss från det. Det får ligga i hinken till nästa gång jag kommer. Och så går det runt.

Återvunnen lera får gärna ligga några veckor innan jag använder den igen. Jag tycker att den blir lättare att hantera då.



Det viktiga i det här systemet är att inte hälla bort slickervattnet efter du drejat. I det finns de små partiklarna som gör leran plastisk. Låt det i stället vara kvar i hinken så partiklarna skjunker  ner.






Särskilt viktigt är det för mig som helst använder lera med chamotte. Om jag skulle hälla bort slickervattnet med lerpartiklar i så skulle leran tillslut utarmas och bara bestå av chamotte. Resultatet blir en väldigt kort och oplastisk lera.


Jag förvarar alla mina öppnade lerpaket och min återvunna lera i plastbyttor vilket funkar väldigt bra.







1 kommentar:

  1. Vart kan man köpa dessa gipsskivor att återanvända leran till? Är det vanliga som man kan köpa på jem o fix till exempel eller ska det vara några speciella?

    SvaraRadera