fredag 10 augusti 2012

litteratur

Jag är som galen i böcker om keramik. Instruktionsböcker, på svenska till övervägande del, är jag helt fascinerad av och brukar köpa så fort jag hittar något nytt och överkomligt. Även gamla varianter har jag en del av, inköpta på 2:a hands affärer lite här och där. Jag tycker att jag alltid får någon ny infallsvinkel eller frön till inspiration till arbetet med leran även om de flesta är skrivna för de otroligt många intresserade hobbyiser som tex går kvällskurser i vårt av långa land. Nu var jag på biblioteket för ett tag sedan och hittade då en som jag inte sett förut. ICAförlaget hade gett ut den och jag var ju bara tvungen att låna den. Utgiven 2010 och skriven av Elisabeth Landberger & Mita Lundin. 

Riktigt bra tycker jag att den är och bättre än många andra på att fördjupa sig även om jag tycker att de sveper över en hel del. En stor del handlar om om trycktekniker vilket tilltalade mig. Helt klart något jag kommer att köpa till min samling och rekommendera någon som är intresserad att köpa. 

Min högsta önskan i keramisk litteraturväg är dock att det skrevs en keramisk handbok på svenska som kunde mäta sig med Finn Lyngaards. En översättning skulle fungera fint. Med lite mer djup och mindre steg för steg teknik. Mer för den professionella och den som verkligen vill fördjupa sig i keramiken olika delar. En bok där jag skulle få något riktigt att bita i.

4 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande! Jaf lånad Finns bok av en bekant i början av sommaren, men skickade efter ett eget exemplar från ett antikvariat häromdan. Den är ju underbar, även om den är lite gammeldags och omodern iblanf (blyglasyrer etc). /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den håller än på många plan. Har inget ex själv men letar efter ett prisvärt ex. En modern variant skulle dock sitta fint.

      Radera
  2. Kul att du gillar min och Mits bok! Bästa hälsningar Elisabeth Landberger

    SvaraRadera
  3. Min och Mitas bok ska det ju förstås vara :o) /Elisabeth Landberger

    SvaraRadera