fredag 24 augusti 2012

hänkla

Jag satte hänkel på en kanna igår och fick för mig att filma hur jag gör. Hänklet drar jag direkt på kannan eftersom jag tycker att det blir snyggast så men principen att dra hänklar är samma oavsett om man drar dem från en klös (lerklump) eller som här en kanna. Några bilder får komplettera filmen så att hela processen kommer med.
Jag börjar med att forma ett ämne till en grundform. Platt och lite konformad.


Sedan mäter jag ut på kannan var hänklet ska sitta, använder mig av något rakt så att de sitter mitt för pipen.

Skårar ordentligt och sprejar på kannan för att jämna ut fuktigheten...


...innan jag fäster ämnet på kannan.






Nu till filmen. Utanför bilden är en skål med vatten som jag hela tiden blöter handen i. Viktigt eftersom annars är det lätt att dra av leran när den börjar sträva.


Voila! Kanna med hänkel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar