onsdag 8 augusti 2012

jaume plensa

Jag och mina konstklubbsvänner var och tittade på Umedalen skulptur 2012. I år låg fokus på en konstnär, Jaume Plensa från Spanien. Han jobbar med ord och bokstäver i kombination med kroppen. Skulpturer av bokstäver och ord. Jag kan varmt rekommendera ett besök för den som inte tagit sig tid i sommar. Men det är lite bråttom, det slutar på måndag.
Inne i galleriet AnderssonSandtröm fanns det ett "moln" av texter som man kunde gå omkring mellan. Innesluten av alla dessa texter på olika språk, med en vilja att tyda bokstäverna till ord, funderade jag på hur viktiga dessa texter som text igentligen var. Konstnären hade valt dem utifrån dess påverkan på honom. Kunde det ha varit andra? eller inga alls, bara bokstäver?

Det verk som fångade mig mest var de trädkramande självporträtten. De satt där så lugna och opåverkbara för yttre saker, stilla kramande sitt träd, i väntan på att träden skulle växa och fylla ut hålrummet som skapats för dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar