tisdag 14 maj 2013

på tal om engober

så håller jag på att experimentera lite med kanter på fat. Jag har drejat rätt stora fat med stora kanter. Kanten testar jag att markera på olika sätt. Den här gången stämplade jag runt hela fatet för att få struktur. 



Sedan målade jag med en blå engob för att fylla ut strukturen och förstärka mönstret. När sedan engoben torkat borstade jag bort den med en kökssvamp så att bara den engob som ligger nere i mönstret blir kvar. 


Eller torka är nog fel ord, jag använder den rivande sidan av svampen och liksom river/gnuggar bort engoben. Enda nackdelen med den här metoden är att det blir väldigt mycket damm. Inte bra för hälsan att stå och andas in en massa lerdam Jag får väl hoppas på att det var värt det och när det kommer glasyr på så träder mönstret fram på en tilltalande sätt. 
Jag testade olika sätt att ta bort engoben för att se vad som funkade bäst. Dels testade jag att torka med en blöt svamp för att undvika dammet, men kökssvampen var ändå bästa alternativet. Mest engob blev kvar om man jämförde.

2 kommentarer: