torsdag 16 maj 2013

bollspruta gummituta

Jag tänkte börja en serie med olika dekorationstekniker idag. Utgångspunkten för mönstret jag gör är den skissövning som jag visade för några veckor sedan och som eleverna på Keramiklinjen på Folkuniveristetet fick göra.
Eftersom engob har varit temat den här veckan så börjar jag att visa ytterligare en engobeteknik, bollsprutan. Ett inlägg om hur jag gör engobe finns här
Bollsprutan ser ut som en sån där tuta man använder till öronen vid vaxproppar och precis en sån kan man använda. Bollsprutan har gamla anor och mycket av traditionell svensk keramik är dekorerad med bollspruta. Förr använde man ofta kohorn i stället och det finns numera avancerade bollsprutor att köpa med olika stora spetsar vilket så klart ger olika effekter. Jag har också tagit tillvara på applikatorsflaskor efter jag färgar håret som fungerar jättebra. Leran bör vara läderhård när du gör detta eftersom engoben läggs på rätt tjockt. Om leran är för torr är det lätt hänt att du kan sprätta bort dekorationen efteråt och är den för fuktig kan det rinna.


Idé är den att du fyller bollsprutan med engoben, som bör vara åt det tjockare hållet, och sedan "ritar" du samtidigt som du klämmer ut engoben.  Att göra prickar är super roligt med bollspruta och den här tekniken gör att prickarna blir lite upphöjda liksom de linjer man gör. Det gör att man kan leka med strukturen liksom mönstret. Här har jag lagt på gul engob i den stiliserade lökformen jag jobbade fram i skissövningen och gjort prickar runt. 


Ovanpå engoben lägger man ofta en transparent glasyr för att få fram färgen ordentligt. Men om man bara vill utnyttja de faktum att mönstret blir upphöjt kan man ju lägga på vilken glasyr som helst. Det är bara att testa sig fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar