måndag 4 mars 2013

överblivet gips

Jag är på gränsen till snål med mina material. Försöker alltid att hitta på sätt att spara på glasyrer, återanvända lera och slippa slänga. Gips används ju flitigt som gjutformar, knådskivor, stämplar mm. 

Om jag får gips över när jag gör formar tycker jag inte om att slänga bort det utan jag gör små skivor eller block. Allt beroende på hur mycket gips jag har över.

Skivorna brukar jag att rista mönster i och använda som dekoration. Eller använda ristningarna som grund för en stämpel. Det har jag visat här.

Blocken går att karva stämplar ut. Här är en lite stjärna som jag brukar använda mig av till tekulorna. Om man är orolig att gips ska lossna och hamna  leran kan man lacka med schellack så håller gipset ihop bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar