måndag 7 april 2014

schablon

Nu har jag roligt må ni tro! Mönstret jag jobbade med för några veckor sedan har utvecklats och blivit till en schablon och nu trycker jag för fullt och testar olika användningsområden. Jag hittade på nätet ett riktigt roligt och enkelt sätt att göra fotoschablon och var bara tvungen till att prova. Produkten heter EZscreenPrint och jag har beställt den från USA. Inte helt billigt men om man inte har tillgång till allt som hör till att göra screentryck är det helt klart värt det.

Det hela går ut på att man beställer färdiga "papper" med fotoemulsion på väv. De är i storleken A4 så man är begränsad till det formatet men i keramiksammanhang funkar ju det bara bra. Det är ju sällan man behöver större.


Det här "pappret" läggs på svart bakgrund med ett oh-blad ovanpå med mönstret i svart och överst en glasskiva för att fixera allt på plats.


Sedan exponerar man allt antingen på en solig dag i solljuset i fem minuter eller via ett ljusbord i ett par minuter. Sedan är det mer eller mindre färdigt! Mönstret tvättas ur och schablonen torkas innan den är redo att användas. Hur smidigt som helst! 


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul tips :-). Har du testat mönstret på lera ännu? Skulle vara kul att se hur det blir.
    Hälsningar
    Ina, Hobbykeramiker

    SvaraRadera
  2. Jag har provat på leran och snart kommer det ett inlägg om det också. Är inte riktigt färdig än dock..

    SvaraRadera