torsdag 24 april 2014

baka, baka liten kaka

På lördag har jag öppet på Kulturmejeriet igen. 10-14 är jag på plats. Ta en promenad i solen och är du fikasugen kan jag erbjuda lite kaffe och en kaka.

Småkakor är verkligen min absoluta favorit när det gäller fikabröd men jag vill helst ha dem hembakta. Små, torra och bakade på smör. Mums!


Hela familjens favorit är en torr och inte för söt gaffelkaka med havresmak. Man kan äta hur många som helst. Här är receptet hämtat från en gammal version av "Sju sorters kakor" Jag måste dock erkänna att jag gör dem betydligt större än vad receptet föreskriver.

200g smör
4 msk socker
1 1/2 dl havregryn
3 dl vetemjöl


Rör smör och socker. Tillsätt havregryn och vetemjöl. Forma degen till ca 50 runda kulor. Lägg kulorna på en smord plåt. Platta till dem med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter i 200°C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar