onsdag 16 oktober 2013

kalkera

I förra inlägget beskrev jag ett sätt att föra över bild eller mönster till leran. Tekniken lämnar en nedsänkt linje efter sig. Om jag däremot inte vill ha linjen nedsänkt i mönstret men ändå behöver föra över skissen gör jag så här. 


Jag börjar med en enkel linjeskiss den här gången också men denna gången spegelvänd (eller en på båda sidorna på pappret faktiskt). Jag brukar använda mig av ett mjukt grafitstift som ger mycket färg. 


Nu lägger jag bara skissen på leran och gnuggar lite lätt med fingrarna över mönstret tills jag ser att motivet är överfört. Leran som ska ta emot bilden behöver vara rätt så fuktig för att det ska bli ett bra resultat. 


Överföringen ger inte lika rena linjer som när man ritar efter linjerna men ger ju å andra sidan en exakt återgivning av skissen vilket är bra i vissa situationer. Grafiten brinner dessutom upp i bränningen så den behöver man inte bekymra sig för ska lämna några spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar