måndag 18 februari 2013

såga

Nu är vi snart klara med fundamentformen. Men för att kunna ta ut det färdiga fundamentet måste gipskappan vara i två delar. Av lathet, eller kanske man ska kalla det sparsamhet med resurser, så väljer jag att dela den i efterhand istället för att gjuta den i två delar. Det är så omständigt. 


En vanlig såg funkar utmärkt för ändamålet. Det man ska tänka på är att rengöra sågen ordentligt efteråt och ev olja in den annars rostar den lätt när man jobbar med gips. Jag sågar runt på alla sidor men inte hela vägen igenom. Jag vill inte skada silikonformen. 


I stället tar jag och bankar med en spackel och bryter sedan isär gipset.


Det gör inget om gipset blir lite skadat. Nu är det bara att ta ut silikonformen.

När jag sedan ska gjuta betongen håller jag ihop gipset med en gammal innerslang. Återanvändning!

2 kommentarer:

  1. Detta måste testas nån gång! Den här formen kan man väl sen använda hur länge som helst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro det. Säkert blir silikonet slitet med tiden men jag hoppas kunna göra många gjutningar i den här.

      Radera