onsdag 21 mars 2012

reduktionsbränning del 5

Jag älskar strukturer. Skålarna jag brände var rena struktur experimenten. För många år sedan provade jag med att lägga torr kaolin på ytan när jag drejade. När jag sedan spände ut formen med en drejpinne blev det härliga sprickbildningar på utsidan. Då testade jag även med infärgade pulver mm men nu tog jag bara kaolin. 
Den här gången blev det en ojämn struktur som jag inte va särskilt nöjd med innan bränningen. Efter bränningen såg de ut så här.

På några skålar gjorde jag som jag sett på YouTub. Jag målade på järnoxid och torkade ytan med varmluftspistolen innan jag spände ut formen. 
Den ena blev riktigt fina sprickor på medan den andra mest såg målad ut.
Vill ni se hur de såg ut innan bränning kan ni titta på tidigare inlägg om reduktionsbränningen. Vackrast var de ändå inuti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar