måndag 12 mars 2012

glasyrprover

Länge har jag bara använt mig av vita glasyrer med vissa få blåa och gröna inslag. En förändring har skett och nu vill jag ha färg, blankt och transparent. Inte på allt men på väl utvalda alster.
Dessutom är jag lite envis av mig och vill gärna arbeta fram mina glasyrer själv vilket lett mig in i ett arbete utan slut. Jag är ingen hejare på glasyrberäkning så jag kör "trial and error" metoden.
Min utgångspunkt är ofta en basglasyr som jag gillar ytan på och sedan färgar jag in den enligt ett system jag lärde mig på konstskolan KUBEN.

Systemet utgår från en triangel och blandar sedan oxiderna i olika mängd utefter linjerna i triangeln. Tex så har position 20 och 15 samma mängd järnoxid, position 20, 14, 9, 5 och 2 samma mängd koppar oxid och 11-15 samma mängd koboltoxid. I hörnen är den rena oxiden. 
Här har jag utgått ifrån en transparent basglasyr jag gillar. Receptet är ursprungligen från ett kompendium som Anders Fredholm satt ihop.
  
Proverna i triangeln är brända i oxidation ca 1260°C och små skålarna i reduktion i 1270°

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar