torsdag 17 april 2014

pappersdekaler

Här kommer fortsättningen på mitt experimenterande med mönster och tryck. Det har legat lite i träda eftersom jag väntar på att få de första sakerna brända. Så det färdiga resultatet får ni vänta på en liten stund till. Däremot kan jag beskriva hur jag går vidare med schablonen jag gjorde. 

För att få över mönstret på keramiken tar jag omvägen och trycker mönstret på papper. Om jag vill trycka direkt på leran så kan schablonen upplevas lite klumpig och inte så medgörlig om jag har en välvd form. Papperet funkar som dekal och blir lätt att klippa och anpassa för den form som jag vill ha mönstret på. Dessa går också att spara för att användas vid ett senare tillfälle om jag inte använder upp alla på en gång. Smidigt! 

Här har jag har använt mig av silkespapper, vanligt sådant som jag annars använder för att paketera keramiken vid försäljning med. Det funkar bra men kan vara lite skört i blött tillstånd. Tidningspapper har jag också provat och det är lite grövre och inte lika lätt att forma efter leran. Håller bättre! Potterstissue är ju något många pratar om i sådana här sammanhang men jag har ännu inte kommit mig för att beställa och prova det. Är om jag förstår ett rispapper som liknar silkespappret men är segare.



Att tänka på när man ska föra över mönstret från pappret är att leran behöver vara rätt så blöt för att det ska föras över ordentligt. Ett tips jag såg var också att först måla på engob på dekalen innan överföringen. Om man gillar den effekten så funkar det jättebra men inte med silkespapper. Det blir för blött och går lätt sönder.
Vill du läsa de tidigare inläggen så finns de här: mönster , schablon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar