lördag 9 februari 2013

omstart

Nu har jag äntligen börjat jobb i verkstan om än på låga varv. S-e-e-e-g förkylning detta. Förhoppningsvis ska jag kunna återuppta arbetet helt och hållet nästa vecka. 
Detta med halvfart är inte helt oävet. Fördelar finns, som att vissa saker som legat länge blir gjorda. Jag orkar liksom inte sätta mig vid drejskivan eller starta upp något nytt så då hittar jag andra projekt, påbörjade men inte avslutade. Som att göra klart fundamentet till björkarna. Första försöket att gjuta silikon runt leroriginalet misslyckades så nu måste jag börja om. Målet är att sedan kunna gjuta finbetong i silikonformen.


Jag börjar som sagt med ett original i lera. Jag använder en skräplera som jag fått och som jag inte är rädd om. Leran kasserar jag sedan eftersom den kan förorenas av gips och annat. Förra gången försökte jag pensla på silikonet, men det rann bara av trots att jag hade haft i ett särskilt förtjockningsmedel. Den här gången provar jag ett annat sätt, gjuta.


För gjutningen hittade jag en perfekt liten burk. Jag placerar originalet mitt i burken och ser till att den sitter säkert i botten. 


Sedan häller jag på silikonet, det täckte nästan hela så jag skopande upp  på de högsta punkterna. Silikonet tar ca 3 timmar att härda så nu är det bara att vänta. Nästa steg blir att gjuta en gipskappa runt silikonformen så att den håller formen när betongen ska i.

Silikonet jag använder har jag köpt på nätet och kommer i två delar. En del silikon och en härdare som man blandar. Och så en tredje del förtjockning om man vill kunna pensla på. Har aldrig använt just det här förut men det kom i en rätt liten förpackning vilket jag tyckte var bra. Har ändå räckt till ett misslyckat försök, denna gjutning och det finns kvar en fjärdedel i burken.

Äldre inlägg om fundamentet hittar du här, och om björkarna som ska stå på fundamentet här.

1 kommentar:

  1. Det är verkligen spännande att följa ditt björkprojekt! Verkligen kul med ett rakuföremål också.
    Jag hoppas vi får se hur avgjutningen blev :-)
    Kram Maria

    SvaraRadera