måndag 2 februari 2015

vågigt

I min serie "skuret" skär jag utsidorna på muggar och skålar när jag drejar och använder då en skärtråd uppspänd på en metall loop.


Jag har två varianter, en med slät tråd och en vågig gjord av en utdragen fjäder. Båda har jag från början köpt på Seemans i Stockholm och då var de släta båda två men jag modifierade den ena att passa mina behov.



Nu gick den vågiga sönder när jag använde den sist så jag behöver göra en ny.


Först måste jag ha en fjäder som passar och den snurrar jag själv runt en spik med vanlig spolttåd. 


Så ser den ut utan spik. Fjädern får inte vara för stor i diameter för då blir vågorna för djupa och skär bort för mycket av leran. 

 

Sen drar jag ut den så långt det går och får en vågig tråd. 


Nu är den på plats. Bara att börja dreja igen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar