torsdag 13 juni 2013

shellack

Jag har ju nästan glömt bort att jag lovat att visa olika dekorationstekniker. Skäms på mig! Men nu så, här kommer del tre i följetongen. De två tidigare delarna hittar ni här, ett och två. Och om ni är intresserade av varför jag just gör en lök kan ni hitta ett inlägg om det här.

Ett superroligt sätt att skapa mönster på leran är att maska av med shellack. Shellack är ett naturligt harts som används till olika ytbehandlingar på trä bland annat. Det utvinns faktiskt från en asiatisk lus som producerar en avlagring när den suger i sig saven från vissa träd. Man kan köpa den i flagor som löses upp i lösningsmedel innan man använder den eller som färdig blandning. Den färdiga varianten används som oftast till kvistlack. Jag har köpt färdig. Schellacken läggs på på helt torr lera med en pensel. 


När shellacken torkat går man på med en riktigt fuktig svamp och tvätta ytan runt om motivet man målat. Det som händer är att leran runt motivet tvättas bort och motivet höjer sig över bakgrunden. Det här kan man göra i omgångar, måla på shellack, tvätta, lägga på igen på nya ställen, tvätta  så får man ett intrikat mönster i olika nivåer.


Här ser man tydligt hur det har bildats små "höjdkurvor" runt prickarna bakom löken.
Effekten av den här tekniken blir ett upphöjt motiv som träder fram extra men en snygg effektglasyr. 


Tyvärr uteblev just effekten på den här effektglasyren som färdigbrändt så motivet på provet träder inte fram ordentligt. Det är sånt som händer i keramikens värld.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för att du delar med dig av dina tekniker. Och Leksand såg ju inte helt fel ut ��

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv som kommer med uppmuntrande kommentarer! Leksand var verkligen värt resan ner. Jag hoppas att det kommer fler tillfällen.
      /Eva-Karin

      Radera