tisdag 30 april 2013

skissövning

Vi jobbar med dekoration på keramiklinjen just nu. Som start gav jag deltagarna en läxa. De skulle teckna av något i sin omgivning. Ett föremål, vad som helst, jag valde till exempel en lök. (Det var inte den här löken jag tecknade av, och ni får ursäkta kvalitén på stiliseringen. Jag gjorde dem snabbt för att visa vad jag menade eftersom jag hade glömt mitt visningsmaterial hemma. )




När de var färdiga med teckningen skulle de stilisera/förenkla bilden i tre steg till en enkel symbol/form.



Formen kan nu sättas ihop på olika sätt för att skapa mönster.


Jag tror på arbete. Om man har fastnat eller inte riktigt vet vilken väg man ska gå så ska man fortsätta jobba så ger det sig. Den här övningen är ett sätt att jobba sig vidare om man behöver ny inspiration vad det gäller mönster eller dekoration. Om man dessutom ska testa olika sätt att dekorera kan det vara väldigt skönt att ha en färdig idé att jobba med så kan man koncentrera sig på teknikerna och inte på vad man ska göra. Nästa steg blir ju att använda sig av formen och dekorera på olika sätt. Men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar