måndag 15 oktober 2012

kuber och kvadrater

Av någon anledning har jag snöat in på kuber och kvadrater när jag jobbar. Om jag inte drejar så blir det gärna en kub. Ett exempel är mina handbyggda askar som jag gör alla olika med annorlunda lösningar på locken. De är gjorda i svart lera med vit engob på och bara brända en gång till 1280°. Jag använder inga mallar utan jobbar helt utifrån leran. Så här gör jag:

Jag jobbar alltid på ett tyg för att inte leran ska fastna på bordet (det här var ovanligt skrynkligt!)
Kavlar gör jag väldigt sällan utan i stället bankar jag ut leran med hand lovarna...


 ...och sträcker ut leran genom att hålla den med ena handen och slå leran mot bordet.




När jag har en lagom tjock (ca 1/2 - 1 cm) platta av lera börjar jag med att skära ut en botten och anpassar sedan övriga bitar efter hur lerplattan ser ut.

  Botten och fyra sidor.










Det här är ett av mina favorit verktyg (jag har rätt många favoriter!) som jag använder när jag ska sätta ihop bitar av lera.

Börjar med att skåra sidorna...
...och använder sedan en pensel för att lägga på slickers på båda.







När jag satt ihop bitarna lägger jag en lersträng på insidan och jobbar in den så mycket att den i stort sätt inte syns.





På utsidan drar jag upp botten över skarven. Skarvarna får inte synas. Leran är så pass mjuk att det är inget problem.





 
När man sätter ihop en låda på det här sättet kan man göra hörnen på flera sätt. Jag brukar skära väggarna i 45°vinkel...



 ...innan jag skårar, lägger slicker och till sist trycker ihop dem. Även här lägger jag lera över skarven på insidan och använder leran som finns i väggarna för att jobba på utsida.

 När alla fyra sidorna är på plats vänder jag på burken upp och ner och markerar storleken på locket.
 För att få till en snygg skarv skär jag kanterna i vinkel på lock och burk.
Skårar och lägger på slicker innan jag droppar ner locket på plats.
Här kan jag ju inte lägga någon lera på insidan utan får nöja mig med att jobba ihop skarven på utsidan. Nu har jag en sluten form.


En sluten form har fördelen av att behålla formen trots att leran är mjuk. Man kan arbeta både med formen och ytan utan att deformera den.Jag brukar använda en bräda för att definiera formen och räta upp kanterna. Jag slår lätt på utsidan med den runt om.


Gamla plastkort är suveräna verktyg. Här har mitt gamla studentkort kommit till användning för att släta till ytan.

Nu är första steget klart. Nu låter jag formen stå och torka och bli läderhård innan jag gör något mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar