torsdag 31 maj 2012

misstag

Jag beställde av misstag avdragsvax som jag aldrig brukar använda. ("Avdragsvax, vad är nu detta?" undrar den vetgirige. Låt mig förklara: Om man vill skydda vissa ytor från att bli glaserade för att t.ex. lägga på en annan glasyr där eller bara för att man vill ha ytan rå för dekorativa effekter kan man måla den delen av ytan med vax så fastnar inte glasyren där. Avdragsvaxet går som det låter att dra bort efter att man har glaserat.) Tänkte i mitt stilla sinne att "Ok, alltid kan  man väll använda det till något" och behöll det trots att jag inte just nu kunde se någon andvänding för det. Nu är jag otroligt tacksam över det för till mina små burkar är det en välsignelse!

Glaserade några stycken här om dagen. Passformen på lock och burk är så precis på dem att om det kommer glasyr emellan passar de inte ihop. Därför måste jag antingen noggrant torka bort glasyren på ytorna som möter varandra eller...ta-da...använda avdragsvax! Detta är nog den bästa felbeställningen jag gjort!


I instruktioner till avdragsvaxet står det ofta att man ska använda sig av en pensel som inte är så fin eftersom det är väldigt svårt att få dem helt rena efteråt. Vaxet lämnar ofta spår efter sig. Tipset är att doppa, ja, rent dränka in penseln med såpa innan man börjar så blir den lika fin som förut!

Dessutom blir penseln väldigt smidig att måla med och vaxet "flyter" bara på.

 Avdragsvaxet har också den egenheten att det koagulerar så fort den kommer i kontakt med luften. Att stå och måla med en full burk öppen gör då att hela burkens innehåll sakta men säkert tjocknar och förstörs. Jag häller alltid upp en liten mängd i en lite skål och försluter burken snabbt för att öka livslängden. Lite i taget och häller inte tillbaka i burken om det är något kvar efter avslutad sejour utan låter den torka och slänger sedan slamsorna som är kvar.

Ja, så här fina blir de! Om du såg den lilla filmen jag spelade in och visade för ett tag sedan var det en av dessa jag drejade! Kommer till en början att finnas till försäljning på Norrbyskär i sommar.

2 kommentarer:

  1. Så fina! Vad du är bra härliga Eva-Karin! :)

    SvaraRadera