söndag 30 januari 2022

gjort, nygjort, ogjort

Nytt på gång! Jag är under våren, tillsammans med fyra personer till, artist in residens på Västerbottens läns hemslöjdsförening. Det ska bli så roligt att få möjlighet att grotta ner mig i något igen. 

Så här står det om residenset på Hemslöjdsföreningens hemsida.

"Residensets syfte är att låta verksamma kulturarbetare djupdyka i Västerbottens läns hemslöjdsförenings arkiv, uppmuntra till kunskapsförmedling, lyfta samtal kring slöjden och kulturarvet och inte minst inspirera till slöjdande. Deltagarna får fördjupa sig i slöjd- och kulturarvsfrågor och förmedla sitt arbete till allmänheten genom en podcast och en utställning."

I veckan var jag in på hemslöjdsföreningens kontor och tittade på några pappersklipp jag valt ut från arkivet att titta närmare på. Vill du gå in och titta på vad som finns där så kan du klicka här.

Pappersklippen var så mycket mindre än vad jag trodde. 
De låg först inpackade i tunt papper i en låda. Försiktigt öppnade vi dem och de var fantastiska små detaljerade siluetter. De är gjorda av en kvinna som heter Barbro Lindberg. Än vet jag inte mer än att hon kommer från Åsele och arbetade med pappersklipp redan på 50 talet. 


Vad ska jag då göra med detta? Ja, mitt första steg ska bli att testa tekniken och kontakta några som kan lite mer om detta. Sedan ska jag se om jag på något sätt kan använda det i mitt eget material. För att komma dit måste jag också funder på vad det är som gjort att jag fastnat för dessa gracila, fantastiskt fina små bilder.  Jag hoppas att ni vill följa mitt utforskande här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar