torsdag 4 juli 2013

dubbelt upp...

Tar man en enkel form och dubblerar den eller sätter ihop den på olika håll, vänder och vrider tills man blir alldeles snurrig, testar framåt och bakåt, rättvänt och upp och ner, så hittar man troligen fram till något man aldrig skulle kunna tänka sig när man började. Och på vägen kan man ha ofantligt roligt! Att jobba med stämplar i leran ger den möjligheten att roa sig kungligt och stämplar är så enkelt att göra själv att man kan ha hur många som helst att leka med. Jag har gjort flera tidigare inlägg där jag pratar om stämplar men det är en så fantastisk teknik att använda sig av att det inte gör något om jag upprepar mig lite. 

Nu börjar vi närma oss slutet i serien om dekorering och tänker att vi sluter cirkeln och återkommer dit där vi började, i skissen. I stiliseringen av löken jag hade som utgångspunkt i skissövningen jag skrev om tidigare kom jag fram till den här enkla symbolen.


När jag vidareutvecklade den för att göra en stämpel öppnade jag upp den lite. (Den blev snyggare i formen då tyckte jag) Stämpeln gjorde jag av lera som jag brukar. För att få till den utåtstående formen, som skapar fördjupningarna i leran, rullade jag en liten bit lera till en korv och fäste den på en tillplattad lerbit formad med ett handtag. När leran torkar kan man utan problem använda den direkt men för bästa hållbarhet så är det lika bra att skröja den.


Nu är det bara att testa sig fram. Biten jag provade på är rund så lite fantasilöst testade jag att trycka stämpeln runt, som en blomma. Enkel lösning för stunden som har sin charm och mönstret förstärks av glasyren. Men här finns inga begränsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar