måndag 24 juni 2013

glättat glatt

Att läderhård lera är något av det vackraste jag vet hymlar jag inte med. Vacker och oförstörd och fortfarande full av möjligheter. Den läderhårda leran har sina specifika arbetsmetoder och en fascinerande teknik är att glätta. Glätta innebär att man precis i rätt tid tar och gnuggar leran med ett slätt föremål så att lerytan sluts och blir glansig. 


En sked, en polerad sten eller liknande är perfekta verktyg att glätta med. För att få en riktigt ordentligt glansig yta upprepar man poleringen med verktyget flera gånger innan leran torkat helt. 



För att få fram mönstret i den glättade ytan tog jag i det här fallet och skrapade fram mönstret med en mirett. Kontrasten mellan ytorna som uppstår tycker jag är spännande!



En glättad yta är snyggast rå och om man försöker glasera föremålet brukar glasyren krypa, den liksom fäster inte. Nu är kanske inte en elugnsbränning det optimala för ett glättat föremål utan istället borde man kanske stoppa in föremålet i en spånbränning eller kanske rakubränna det. Då blir ytan svart och påverkad av eld och sot. Nu förstärkte jag mönstret genom att tvätta in lite röd järnoxid på de ristade ytorna men inte på de glättade. Det gjorde jag efter skröjen, annars tvättar man bort glättningen.


 Helt ok resultat även om man inte riktigt ser hur slät och fin den är på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar