fredag 21 september 2012

tekannor på fördröjning

I verkstan står nu fyra stycken tekannor på gång. Nog för att jag gillar att göra tekannor men...ibland tar det emot med alla momenten. Dessa fyra har känts motiga från första början. 

Tanken var stora tekannor och jag släppte på rejält med lera på skivan och fick inte till det! Nytt försök och det misslyckades igen! Skam den som ger sig men så höll jag på tills jag hade de fyra kannor jag hade bestämt mig för att dreja långt senare på dagen än jag planerat.
Ok, nu va det gjort men sedan torkade de ju aldrig eftersom luftfuktigheten i verkstan har legat på närmare 100% (lite överdrivet, jag vet men när man kan ha lera på gipsskivan i över en vecka utan att den har torkat så undrar man). Bara att vänta!
Montera pip och passa in lock gjorde jag när vi hade öppet hus i verkstan och det gick gallant men handtagen hann jag inte då. Nu, två veckor senare skulle det ske.
Att dra handtag till mina stora tekannor kräver sin kvinna. Varje handtag måste vara närmare 50 cm. Sagt och gjort fyra fina handtag låg på tork och blev perfekta. Endast 2 var tillräckligt långa och kunde monteras. Suck! Nya handtag gjordes men...för att det ska vara möjligt att montera måste leran ha torkat så pass att den håller formen...och det tar en dag...så nu ligger handtagen i snygga böjar och torkar och kannorna är väl inplastade i väntan på montering. Och det kan dröja ett tag.

Här kan ni i alla fall se närmare på locket som har ett lufthål för att det ska rinna bättre och en flerp som hindrar att locket halkar av när man häller ut det sista.

2 kommentarer: