tisdag 15 maj 2012

glasera

Kom på världens idé idag när jag glaserade. Muggar brukar jag glasera först inuti med vitt genom att hälla i, svepa runt glasyren och sedan hälla ut. För att glasera utsidan tar jag muggen upp och ner och doppar utsidan. Funkar oftast bra men ibland skvimpar det in i muggen och ytterglasyren skvätter ner hela insidan. Dessutom brukar det bli en liten kant av färg på insidan som också kan ha en tendens att rinna. Inget jag gillar så nu kom jag på denna smarta lösning för att slippa!

 Efter att ha glaserat insidan som vanligt ställde jag helt sonika muggen upp och ner på ett för ändamålet helt perfekt mätverktyg som fanns i verkstan.

Sedan hällde jag glasyren runt muggen i stället. Otroligt snabbt och lätt.
Nu är det bara att vänta och se om resultatet blir lika lyckat. Det färdiga resultatet kommer i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar