onsdag 13 juni 2018

betongbakgrunder

Mammorna ska sättas upp på små betongplattor och för att få till det så har jag införskaffat en gjutform med olika geometriska former som jag ska testa. Formen är köpt på Panduro och jag hoppas kunna använda den många gånger. Jag behöver ca 15 st och allt måste vara klart den 17/6 så jag har lite bråttom. Utställningen öppnar den 26/6 på Handens hus i Skellefteå. Jag hoppas att du har möjlighet att ta en sväng dit. Nu till processen av att gjuta betongen.
Jag använder mig av finbetong och blandar betongen med vatten tills konsistensen är som havregrynsgröt ungefär. Kanske lite flytande havregrynsgröt men rätt tjockt ändå. Ju tjockare desto starkare blir slutresultatet men det här ska ju inte hålla för stötar eller annat så jag väljer att göra den lite lösare för att få en finare yta på plattorna.




När jag lägger i betongen i formarna har jag smort den med lite olja innan så att de ska släppa. Jag fyller upp till kanten med betong och skakar sedan formen så att ev luft kommer upp till ytan. Sedan låter jag den stå en liten stund och häller bort ev ytvatten som samlas överst. Jag plastar in allt för att betongen inte ska torka för snabbt medan det härdar. Nu är det bara ock vänta ett dygn eller så innan jag kan ta ut dem och börja om igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar