måndag 11 juni 2012

mitt sisyfos

Jag kan aldrig ge mig när det gäller att prova glasyrer. Det tar aldrig slut på anledningar. Jag har tidigare visat lite infärgningar av några grundglasyrer. Mitt mål denna gång är en bra vit/blank/täckande/säker glasyr med förlåtande egenskaper vad det gäller rinningar och som dessutom fungerar på alla mina leror. Inte lite jag begär men skam den som ger sig. Den glasyr jag använder idag är en köpeglasyr från Cerama, 955. Jättebra, säker, täckande, vit, blank och dyr!
Har tittat runt lite på Keramik i Focus och hittat några recept jag tänkte prova. Dessutom tänker jag förändra en halvtäckande glasyr som jag fått receptet av från en kompis. Den är mycket snygg i färgen men som sagt inte helt täckande. Jag har också använt den som grund till infärgningar förut så jag har ändå alla råmaterialen hemma. Det är nefelinsyenit, kaolin, kvarts och krita samt zirkonsilikat som vitgörare. Det är 9.5% zirkonsilikat och jag tänkte att jag kunde lägga till lite tennoxid. Typ 5% eller så för att göra den mer täckande. Alternativet är att helt byta till tennoxid men den är också rätt dyr så det skulle ur den synvinkeln vara bättre om jag fick till den ändå.

Men innan allt kan gå av stapeln behöver jag provbitar att glasera på! När jag gör provbitar brukar jag göra rätt många på en gång men av någon anledning har det tagit slut. Bara att sätta igång att göra fler. Lite bråttom blev det eftersom jag vill skröja dem, bränna dem första gången, i morgon för att kunna provglasera proverna på torsdag. Snabba puckar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar