torsdag 19 maj 2016

skapa i lera


Köpte en bok för ett tag sedan. En ny handbok om keramik utgiven 2015. Skapa i lera av Maria Skärlund. 
Jag sagt det förut och jag säger det igen, jag kan inte låta bli när det kommer nya böcker om keramik på svenska. Jag bara måste köpa. (Jag köper begagnade också men nu har jag det mesta av begagnat. Hittar sällan något nytt på second hand.) 
Den här boken är, som så många andra handböcker, rätt grund i sin fakta. Men målgruppen som jag uppfattar den är ju inte sånna som jag  utan de som går en kvällskurs tex och då behöver inte faktadelen vara så stor. Då är steg för steg och inspirerande bilder viktigare, och det finns. Mycket bilder och steg för steg instruktioner som är lätta att följa. 

Det jag gillar med den här boken är att dekor behandlas på så många olika och lekfulla sätt.  Dekoren går in i alla delarna oavsätt vad huvudrubriken på avsnittet är.  Här ett exempel om ränder. 


Och så gillar jag den här bilden på olika lock. 


Kanske att boken spretar lite i sitt försök att vara inspirerande, vacker och informativ. Men överlag en enkel bok för målgruppen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar