onsdag 25 april 2012

tretton muggar

Igår drejade jag tretton muggar...och idag tog jag rätt på dom. Trots det ojämna oturstalet så höll alla igenom både beskickning och hänkling (för er som inte förstår krukmakerska så betyder beskicka att jag fixar till muggarna undertill och hänkla att jag har satt handtag på muggarna). Nu är det bara torkning...och skröj (ännu ett ord som inte är standard svenska, ordet betyder första bränningen)...och glasering...och bränning igen...innan de är klara! Under tiden vi väntar kan jag visa bilderna jag tog när jag hänklar muggarna. På den här modellen drar jag hänklet direkt på muggen.

Jag börjar med att göra ämnena, koniska korvar med rundad tjockdel.





Sedan rispar jag muggen där hänklet ska sitta.





 
Här använder jag ett av mina nyinköpta verktyg, en taggig metallbit; sickel. Jag älskar den!





Lägger på slicker (krukmakerska för gegig limlera) innan jag trycker fast ämnet.




Nu använder jag vatten och dra ut formen på hänklet...innan jag fäster i nederkant.
Voila! En hänklad mugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar